Kemponan, sebuah kebiasaan atau kesalahan?

12 November 2008 at 4:03 pm Leave a comment

Dalam tutur bahase sambas, karrap kite dangar urang mengatekan  “oi, japai doloklah kallak kau kemponan”, jinye.
Ndak taulah ape yang dimaksudkan sebannarnye dari kate ‘kemponan’, dan yang paling umum diketahui adelah iye kate-kate yang udah ade dari gek marek, jaman nek moyang dolok. Beberape alasan yang diketahui adalah adenye balla atau marabahaye yang akan mengancam mun nddak ngikutek untuk menghindarek kemponan iye. Paling banyak biase adelah yang berkaitan dangan makanan, sehingge mun nddak dimakan di’japai’pun jadilah sehingge kite nddak kemponan. Dan makanan yang paling mengandong kemponan antarenye adelah karrak nasek, nasek pullut (pen:nasi beras ketan) dan minuman kopi.

Suah gek dolok saye suke nak nawarkan ke saudare saye bahkan paman saye yang akan berangkat kerje ke hutan ncarek kayu , “pak cik, singgah dolok minum kopi dolok yo”, kate saye nawarek minum, padahal saye tau bahwe pak cik saye dah minum kopi di rumahnye. Tapi karne pak cik saye khawater kemponan, jadi beliau singgah untuk minum atau sekedar japai  (mencelupkan ujung jarinya ke dalam gelas yang berisi kopi, dan diisap ke lidah). Lebih kuat agek mun yang ditawarkan adelah karrak nasek atau pulut,….hehehe dah jaoh pun akan balik agek. Sambel marah sikit, pak cik saye ngomong, “kau tok ade-ade ajak nak mbuat aku kemponan be”, katenye sambel ngambek sikit yang saye tawarkan.

Dalam pengetahuan saye, kemponan dalam bahase banjar disebutkan juak dangan ‘kapuhunan’ atau bahasa brunai ‘kapunan’. Entahlah bagaimane maksudnye saye pun nddak tau persis, tapi rase-rasenye same juak, khawater kanna balla.

Bahasan Aqidah

Kesimpulan yang sampai saat itok saye pribadi dapatkan adelah bahwe kite sering mengikutek ape-ape yang dilakukan bapak-bapak dan nenek moyang kite demi menjunjung tinggi ‘adat istiadat’, tanpa mengetahui apa-apa pengetahuan dibalik perbuatan dimaksud, sehingge kite dibuat serbe salah dan terkungkung payah nak keluar melappaskan direk dari tradisi yang turun temurun berjalan.

Dalam Al-Qur’an surat Al-Baqoroh ayat 170 Allah SWT berfirman yang artinye  : “Dan apabila dikatakan kepada mereka:”Ikutilah apa yang telah diturunkan Allah”. Mereka menjawab:”(Tidak) tetapi kami hanya mengikuti apa yang telah kami dapati dari (perbuatan) nenek moyang kami”. “(Apakah mereka akan mengikuti juga), walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui suatu apapun, dan tidak mendapat petunjuk“.

Selanjutnya dalam surat Al-Maaidah ayat 104 Allah berfirman : “Apabila dikatakan kepada mereka:”Marilah mengikuti apa yang diturunkan Allah dan mengikuti Rasul”. Mereka menjawab:”Cukuplah untuk kami apa yang kami dapati bapak-bapak kami mengerjakannya”. Dan apakah mereka akan mengikuti juga nenek moyang mereka walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui apa-apa dan tidak (pula) mendapat petunjuki.”

Pun kite jumpekan juak dalam surat Al-A’raaf ayat 28:  “Dan apabila mereka melakukan perbuatan keji, mereka berkata:”Kami mendapati nenek moyang kami mengerjakan yang demikian itu, dan Allah menyuruh kami mengerjakannya. Katakanlah:”Sesungguhnya Allah tidak menyuruh (mengerjakan) perbuatan yang keji”. Mengapa kamu mengada-adakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui.”

Nah, ade pertalian yang sangat jallas, sendak-ndaknye Al-Qur’an masih berbicare tentang kekinian kite, sehingge dalam kehidupan duniawi yang hanye berkepantingan dangan hidup yang sementare , kite harus sangat berhati-hati supaye kite bise menempuh jalan yang tappat dan sebaliknye kite inddak maok mengikuti leluhur atau nenek moyang kite secare membabi buttak. Kite harus belajar, kite harus mengkaji labbeh dalam agek.

Dalam kajian yang labbeh jaoh agek, mun tarrus diikutek alornye make ujong dari kemponan adelah mendakattek (kalau nddak disabbut langsong) syirik. Karne seolah kite begantong dangan sesuatu yang ade dalam ‘kemponan’ dan bukan kepade Allah SWT yang jallas dalam sembahyang kite pasti mbace surat Al-Fatihah; Iyyaa kana’ budu wa iyyaa kanasta’in  ( Hanya kepada-Mu lah kami menyembah dan kepada Mu kami memohon pertolongan) dan surat yang paling karrap kite bace setelahnye yakni Al-Ikhlas atau Qulhu; Allahuushomad (Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu)

Nah,… balik sikit ke masalah yang dikhawaterkan akan sebuah ‘mudarat’ mun nddak dilakukan make siape sih diantare kite yang bise memastikan bahwa pasti mudarat? lalu kemudian mun dah kite lakukan juak siape sih yang bise memastikan bahwe kite nddak akan dapat mudarat?
Allahu Akbar jallaslah udah bahwe hal kebiasaan kemponan harus kite tinggalkan jaoh-jaoh dangan care nddak membiasekan agek dengan care kemponan-kemponan.

Akhernye kepade Allah saye memohon ampun dan memohon pertolongan, mudah-mudahan kite diberikan kekuatan dan kemudahan dalam memahame’ segala amal ibadah yang akan kite perbuat, bukan karne hanye mengikute’ yang udah ade tapi labbeh teliti dan berilmu untuk mengikute’ atau menjaohe’ kebiasaan yang mentradisi sebagai adat istiadat itok.  (Jazakallahu)

Entry filed under: bebahase melayu sambas, Pojok Iman. Tags: , , , , , , .

Maha Suci Engkau Ya Allah Lallak, makanan melayu kala susah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Penulis di Blog-ku

Twitt saye…

Komentar Pengunjungku

Arsip Tulisan

Kalender

November 2008
M T W T F S S
« Aug   Feb »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

RSS Infokom

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

Blog Stats

  • 145,483 hits

Web Hosting Gratis

Free Website Hosting

%d bloggers like this: