Posts filed under ‘bebahase melayu sambas’

Wacana Koin Pemda Sambas?

Mbace surat kabar pp hari itok (Minggu,18 Juli 2010),  dan berite terkait laingnye bise dibace di http://www.pontianakpost.com/index.php?mib=berita.detail&id=35303,  sehingge ade hal yang membuat saye tergerak untok berkomentar. Yo…ngape be, tang nak komen-komen segale?

Apelah udek. Cobe bayangkan ajak, utang pemda masak tang lalu kite,masyarakat yang nak nanggongnye…mun nanggong malunye dah pasti. Makan jak minta dibayarkan, labeh-labeh agek jadi utang. Utang yang nddak ‘keren jinye biak kinni, utang makan!

Analisa LSM memang bagus, dengan meliat jumlah pendudok kabupaten sambas yang cukup banyak dangan wacana ngumpolkan koin, duit receh Rp 500. Mun jak semuenye Rp 500 per pendudok (asumsi 500 ribu jiwa) make liat haselnye Rp 250 juta. Melabbehe utang yang Rp 190 juta.

Tapi, cobe liat. Carek tau ngape tang lalu makan pun sampai nak ngutang sebanyak iye. Mun urang kampong ngutang belanjaan ke warong paling lama sebulan dah dilunase’, walau pun lakkak iye ngutang agek. Artinye, ngutang sepanjang mase dengan jumlah sekuat tenage dalam sebulan. Mun dianalogikan, sebulan gaji untuk mbayar utang makan sekeluarge.
Nah, mun Rp 190 juta ye ape? makan ke makan ( bahase yang kasar mungkin ….?, nddak saggal nak nyabbutnye).

Solusi yang bise saye tawarkan dalam hal ittok, makan sorang bayar sorang. Pemda kan ade pegawai, jumlahnye cukup banyak nah birisanlah dolok, tutupe utang institusi. Suppan…., nyimpan muke kemane?
Mun, dah jalan. InsyaAllah akan jadi pelajaran ke dappannye. Biar mun makan, ingat-ingat juak. Nddak mantang-mantang gratis. Jaman kinni, mane ade makan gratis. :)

Nah, wacana LSM, tattap bagus, tapi saye sarankan dialehkan untok wujud nyate yang laingnye. Pro rakyat, pro masyarakat. Ade yang maseh ballom bise mbangun rumahnye akibat banjer, kebakaran, ditinggal urangtue meninggal dunie. Ade jambatan yang putus, kakus yang ballom sehat.

Pembangunan sisi rohani pun boleh jadi menjadi hal yang patut menjadi perhatian bersame. Sayang kan, sampai kinni ballom ade yang nggantikan Syech Sambas? Mane agek mun teringat lamunan melayu, yang islami. Songkok, tudong kepala, buku-buku agame digendongan. Wuih, rasenye tang jadi mimpi abis suboh….

18 July 2010 at 8:37 am Leave a comment

kite sibbok tapi nddak maju-maju, ngape ii

Ade pernyataan yang bagus dari guru saye,…”mestinya kita (red: Indonesia) sudah sejak doeloe menikmati kemajuan yang begitu diimpikan.”

Ntah ape yang dimaksudkan pak guru ye ii, tapi saye pun ‘nerawang’ mencare’-care ape kire-kire artinye. Memang bannar, saat kite dikajjar-kajjar waktu, membuat jadual kegiatan, semuenye terkait waktu. Ittok membuat kite seolah sibuk luar biase, menjadikan seolah waktu yang kite punye sampik inyan, padahal sesaat pun yang namenye waktu nddak ‘an bejalan lebeh cappat atau lebeh lambat.

Tappi, cobelah kite liat keadaan kini, hari itok,….ngape? ngape kite tang nddak ‘an maju-maju, bahkan nampak menjadi mundor mun kite meliat kemajuan.  Ingat efek jalan raye,  saat kendaraan yang kite kendara’e  beranti sesaat sedangkan kendaraan  disebelah begarrak maju, kite rasenye merasekan ‘sebuah kemunduran’.

Ade ke saran? Atau pendapat,…sile dilontarkan, saye kini sedang mencobe mencare’-care’ ade apa garangannye.
Sementare itok yang saye dapat adelah karne kite ballom konsisten menarapkan manajemen waktu, leke dangan hal-hal yang inddak atau bahkan inddak fokus,  ngerajekan sesuatu yang  inddak seharusnya dikerjekan,…kite ballom punye rencane untuk lallak itok?….

20 April 2010 at 5:14 pm 1 comment

Lallak, makanan melayu kala susah

Siape yang ndak kannal dangan makanan yang siggek tok, ‘lallak’. Terinspirasi penayangan di tipi, yang menampelkan makanan atau oleh-oleh dari daerah Jawe Barat (sunda), lallak disinun disebut dengan name ‘galendo’, sadangkan mun di daerah Jawe Tangah biase dinamekan dangan ‘blondo’.

Kelapak, memang buah yang nddak habis cerite dangan manfaatnye, dari mule nak tumboh sampai matinye si batang kelapak paseh ade pakainye atau manfaatnye. Cobelah kite hitong dari awal tumboh, daunnye muda’ atau tue pakai tolen. Muda’nye  jadi daon ketupat atau jadi janur nak pengantenan. Tuenye, diambek liddiknye dijadikan sapu.
Dah tumbang pun, maseh begune…hehehe umbutnye wuiih nyamannye, mantak atau pun dimasak agek same nyamannye. Mun, kelapa muda’ ke…sah nak diceritekanlah agek, ndak ke?

Walhasel dari yang namenye kelapak, macam-macam produk bise kite dapatkan.
– ketupat
– janur
– sapu liddik
– macam-macam kueh dan masakan dari santan
– minyak
– arang tempurong
– macam-macam hasel kerajinan tempurong
– lallak
– bungkel

gambar diambil dari pencarian google

gambar diambil dari pencarian google

Ibarat pepatah, makin tue makin begune …iyelah kelapak. Dah dibuat minyak, ketupang untuk makanan ayam atau itik, ehh…ade agek ampasnye minyak yang kite namekan ‘lallak’ tadek ye.

Care mbuatnye pun sangat sederhane dan mudah, bahkan kalau boleh dikatekan ‘otomatis’ bise jadi. Apelah udek? saat kite beniat nak membuat minyak kelapak, dangan hanye ngandalkan parutan kelapak tue sebanyak 7 igek kelapak untuk selanjutnye di parras jadi santan, dan santan dimasak diatas tungkok.  Sambel ngadok-ngadok, minyak kelapak pun keluar dan secare bersamaan lallak pun terbentok. Dah lakkak minyak diambek, ampas dari minyak iyelah yang terlihat macam nak buteran-buteran halus angus sikit dan harum baunye yang khas diambek dijadikan makanan dan laok paok melengkape sajian ummak di dapor.

Waktu kaccik dolok, karrap umak saye mbuat masakan lallak tok. Tappo’annye pun sederhane, cukup ikan tarri ajak dah nyaman. Tambahan laingnye dalam masak lallak antarenye adelah irisan daon kunnyik dan daon kassum yang biase dipakai untok mbuat bubbor paddas ye, cabek sikit biar ade rase paddasnye juak dan usah luppak sikit tambahkan bumbu penyedap dan garam tantunye. Dihidangkan hangat-hangat bersame nasek panas. Wuiiih…..mertue lewat nddak nampak.. hehehe.

24 February 2009 at 8:00 am 6 comments

Kemponan, sebuah kebiasaan atau kesalahan?

Dalam tutur bahase sambas, karrap kite dangar urang mengatekan  “oi, japai doloklah kallak kau kemponan”, jinye.
Ndak taulah ape yang dimaksudkan sebannarnye dari kate ‘kemponan’, dan yang paling umum diketahui adelah iye kate-kate yang udah ade dari gek marek, jaman nek moyang dolok. Beberape alasan yang diketahui adalah adenye balla atau marabahaye yang akan mengancam mun nddak ngikutek untuk menghindarek kemponan iye. Paling banyak biase adelah yang berkaitan dangan makanan, sehingge mun nddak dimakan di’japai’pun jadilah sehingge kite nddak kemponan. Dan makanan yang paling mengandong kemponan antarenye adelah karrak nasek, nasek pullut (pen:nasi beras ketan) dan minuman kopi.

Suah gek dolok saye suke nak nawarkan ke saudare saye bahkan paman saye yang akan berangkat kerje ke hutan ncarek kayu , “pak cik, singgah dolok minum kopi dolok yo”, kate saye nawarek minum, padahal saye tau bahwe pak cik saye dah minum kopi di rumahnye. Tapi karne pak cik saye khawater kemponan, jadi beliau singgah untuk minum atau sekedar japai  (mencelupkan ujung jarinya ke dalam gelas yang berisi kopi, dan diisap ke lidah). Lebih kuat agek mun yang ditawarkan adelah karrak nasek atau pulut,….hehehe dah jaoh pun akan balik agek. Sambel marah sikit, pak cik saye ngomong, “kau tok ade-ade ajak nak mbuat aku kemponan be”, katenye sambel ngambek sikit yang saye tawarkan. (more…)

12 November 2008 at 4:03 pm Leave a comment

Semalam di Kote Sambas

Semari saye berkunjung ke kote Sambas, ngikute’ salah satu kegiatan launching Telkom Flexi yang dihelat di lokasi istane atwatzikhoebillah dan ‘waterfront’ di Sungai Sambas.
Saye sampai di Sambas menjelang maghrib bersame 3 urang kawan yang datang dari Sanggau dan Sintang.  Saat masok ke kote Sambas udah terase banyak yang berubah dari yag dolok pernah saye saksikan, terutame hal pembangunannye yang luar biase cappat dan bangunan yang bagus-bagus. Ternyate setallah jadi ibukote Kabupaten Sambas, Kote Sambas bebannah dire’ segere menyesuaikan dengan keadaan ibukote kabupaten laingnye. Iyelah kalinye yang menjadikan perubahan kote Sambas sangat cappat dan luar biase. Ape agek, Sambas dangan motto pembangunannye ‘TERIGAS’ yang bannar-bannar terigas, gesit, enerjik kate urang yang luar sinun.

Semalam di kote Sambas mbare’ kassan yang cukup baik, sendak-ndaknye suasane kampong terase lalu, kampong maksud saye bahase yang kedangaran ditelinge saye sangat indah, merasuk terus ke angan sewaktu maseh kaccik dolok. Maklom dah hamper 15 tahon nddak suah nattap di kote-kote yang berbahasekan melayu sambas. Cume makai bahase melayu sambas dangan mak biak iye pun boleh dah dikatekan campor adok,…kadang-kadang sambas kadang malahan ndak jallas ape ke iye bahase indonesia atau bahase sambas…hehehe malu juak rasenye tok.

Oke,… perubahan laingnye,…wow sambas dah dihiase dengan adenye ‘water front’….kampong aek kali artinye ii??? bagus rase-rase dimane giye iii?…hehehe ya di sambas lah nddak ke bang…lokasinye strategis dakkat ngan istane di pertigaan mare ulakkan (ndak jaoh dari geratak sabbo’).

26 June 2008 at 3:41 pm 6 comments

Pantun Nasehat

Kemumu di dalam semak
Jatuh melayang selaranya
Meski ilmu setinggi tegak
Tidak sembahyang apa gunanya

Asam kandis asam gelugur
Ketiga asam riang-riang
Menangis di pintu kubur
Teringat badan tidak sembahyang

Kemumu di tengah pekan
Dihembus angin jatuh ke bawah
Ilmu yang tidak diamalkan
Bagai pohon tidak berbuah

(more…)

10 May 2008 at 8:14 am 1 comment

Logo MTQ ke-22 di Singkawang

MTQ (Musabaqoh Tilawatil Qur’an) sebantar agek akan dihelat di Kote Singkawang, kote kite pade tanggal 24 Mei 2008 hari Sabtu yang betapatan juak ngan 18 Jumadil Awal 1429H, dilaksanekan di stadion Kridasana Paseran.
MTQ kali itok adelah kali yang ke-22 diselenggarekan di Propinsi Kalimantan Barat, setelah empat tahun lalu (2005) dihelat di Kapuas Hulu, Putussibau.

Tapi, nddak kannal make nddak tau. Menurut yang saye dapatkan informasinye logo yang dipakai adelah logo bertuliskan mtq 22 dengan bantok kubah masjid. Nak tau labbeh lanjut? Yo gambar dan keterangan arti daripade gambarnye.         (more…)

10 May 2008 at 8:03 am 4 comments

Older Posts Newer Posts


Penulis di Blog-ku

Twitt saye…

Tulisan Terakhir

Komentar Pengunjungku

Arsip Tulisan

Kalender

September 2014
M T W T F S S
« Sep    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

RSS Infokom

  • Di Indonesia, Xiaomi Sudah Laku 25 Ribu Unit 19 September 2014
    Xiaomi nampaknya telah mendapatkan tempat khusus di kalangan penggemarnya. Smartphone Redmi 1S contohnya, sejauh ini sudah ludes terjual 25 ribu unit lewat e-commerce Lazada.
  • Boeing dan SpaceX Kembangkan Taksi Luar Angkasa 18 September 2014
    NASA menunjuk Boeing dan SpaceX untuk mengembangkan pesawat luar angkasa yang baru untuk menggantikan pesawat antariksa Soyuz milik Rusia. NASA mentargetkan taksi luar angkasa itu siap digunakan pada 2017 mendatang.
  • Mengintip Apple Store ala Erajaya 18 September 2014
    Erajaya telah ditunjuk Apple untuk menjalankan Channel Excellent program (CEP). Artinya, distributor ponsel ini telah diperkenankan menjual produk Apple di jaringan distribusinya. Meski demikian, Erajaya diwajibkan menghadirkan nuansa toko sesuai standar Apple. Berikut penampakannya.
  • BBM Money Sambangi iOS & Android 18 September 2014
    Setelah 1,5 tahun hadir di kalangan pengguna OS BlackBerry, layanan BBM Money tak lama lagi akan ikut lintas platform menyambangi pengguna iOS dan Android yang ada di Indonesia.
  • 'Kapan iPhone 6 ke Indonesia? Hanya Tuhan yang Tahu' 18 September 2014
    Selepas peluncuran iPhone 6 beberapa hari lalu, pasti yang jadi pertanyaan penggemar Apple di Indonesia adalah kapan gadget itu datang ke pasar Tanah Air. Apa kata Erajaya yang dipercaya Apple memasarkan produknya? activate javascript

Blog Stats

  • 46,070 hits

Web Hosting Gratis

Free Website Hosting

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.